tirsdag den 11. september 2007

SAS Efterlever Alle Krav

Trods advarsler fra de amerikanske luftfartsmyndigheder i foråret 2005 om, at der under test var konstateret metaltræthed ved landingsstellet, kunne søndagens ulykke ikke været undgået af den grund. SAS får alle såkaldte Airworthiness Directive - AD-noter - ind og indarbejder dem i de normale kontroller af flyene.

Det siger teknisk chef i SAS Geir Sterio:"Ulykken i søndags var den første af sin slags i flåden. Det er jo ting, der kan ske - også for andre typer fly rundt omkring i verden."

Den tekniske chef garanterer, at alle AD-noter gennemføres enten i forbindelse med et vist antal flyvetimer, landinger eller dato, alt efter hvad der står i notat.

"Alt bliver gjort i henhold til det, der står. AD-noter kan udstedes af luftfartsmyndigheder i hele verden. De kommer ind til os, og så lægger vi dem ind i vores vedligeholdelsessystem. Jeg har ikke haft tid til at finde frem til den konkrete AD-note fra 2005. Men har den været i vores system, er den blevet efterlevet," siger Geir Sterio.

Kontrollerer nu flyene
SAS kontrollerer nu ekstraordinært samtlige fly af typen Dash 8-Q400 som reaktion på søndagens ulykke i Aalborg. Hvad er det helt konkret, I går ind og kigger på i jeres varslede ekstraordinære kontrol?

"I samarbejde med Bombardier skal vi nu se på nogle yderligere ting end de almindelige vedligeholdelser i forbindelse med landingsstellet. Det arbejde begyndte vi allerede natten til tirsdag og fortsætter med de kommende dage. Det er simpelthen en yderlig inspektion," siger den tekniske chef.

SAS skrev i november 1997 under på køb af de første 15 Dash 8Q 400 fly til en pris på knap 2 milliarder kroner i alt - i dag har selskabet 33 fly af typen i flåden.

"Og vi fortryder ikke købet," siger Geir Sterio.

Der var i alt 73

Ingen kommentarer: